1. Pemilihan Teknik yang betul untuk melakar
graf
Teknik ‘VSIx’ dan teknik ‘HaShY diperkenalkan kepada pelajar bagi membantu pelajar mengatasi masalah pelajar dalam melakar graf semasa menyelesaikan permasalahan matematik bagi topik Fungsi dan Graf. Teknik ini bertujuan untuk membantu pelajar mengenalpasti dan membezakan bentuk graf yang perlu dihasilkan bagi menyelesaikan soalan yang berkaitan. Teknik ini dapat membantu pelajar meningkatkan keyakinan diri dalam melakar graf walaupun soalan yang akan diselesaikan oleh pelajar lebih rumit. Pemilihan graf yang sesuai sangat penting bagi memastikan pelajar dapat menghasilkan lakaran graf dengan baik.
2. Kaedah Mnemonik yang menarik, meningkatkan daya kreativiti dan imaginasi pelajar
Teknik ini juga merupakan satu
kaedah mnemonik yang mengandungi hubungan kata yang dapat memberi idea kepada
pelajar untuk lebih mudah mengingati ciri-ciri kedua-dua teknik supaya dapat
diaplikasikan apabila menyelesaikan soalan yang melibatkan topik fungsi dan
graf. Pemilihan gabungan kata yang
menarik juga menjadikan proses PDP berlangsung dengan ceria dan tidak
membosankan kerana pelajar sudah terlalu banyak dihidangkan dengan pelbagai
hafalan berjela-jela daripada subjek-subjek yang berbeza.
Selain daripada itu juga,
penggunaan teknik mudah ini memberikan impak kepada peningkatan daya imaginasi
dan kreativiti pelajar kerana pelajar banyak menggunakan otak kanan dalam
menggambarkan gabungan kata ‘VSIx’ dan ‘HaShY’ semasa
menyelesaikan soalan melibatkan graf . Pelajar
juga digalakkan untuk lebih kreatif untuk menghasilkan formula atau kaedah
menjawab soalan lain menggunakan teknik mnemonik ini.
3. Meningkatkan prestasi pelajar dalam PSPM
3. Meningkatkan prestasi pelajar dalam PSPM
Setiap
inovasi dilakukan tidak akan lari dengan sasaran untuk meningkatkan prestasi
pelajar dalam peperiksaan. Dengan menggunakan teknik ini, pelajar dapat
memaksimumkan markah yang diperoleh dalam peperiksaan. Jika pelajar gagal mengenalpasti teknik yang perlu digunakan untuk
menyelesaikan soalan, pelajar akan gagal dalam memperoleh sebarang markah.
Hal ini dibuktikan dengan merujuk graf di bawah yang menunjukkan bahawa 10% (2
orang) pelajar kawalan memperoleh markah 50% markah atau lebih manakala 100% (20
orang) pelajar kumpulan sasaran berjaya memperoleh markah 50% atau lebih.
4.
Mengurangkan tempoh masa menjawab soalan dalam PSPM
Seperti yang kita sedia maklum,
pelajar sering mengalami masalah tidak cukup masa untuk menjawab soalan dalam
PSPM. Berdasarkan temu bual dengan pelajar, 90% pelajar bersetuju bahawa
teknik ini mampu mengurangkan tempoh masa menjawab mereka. Kaedah Mnemonik
memudahkan mereka mengingati teknik yang perlu mereka gunakan sebagai langkah
pertama untuk menyelesaikan soalan Fungsi dan Graf.
Analisis
Berdasarkan analisis yang
diperolehi, seramai 100% pelajar kumpulan sasaran (20 orang) berjaya memperoleh
markah 50% atau lebih manakala hanya 10% pelajar (2 orang) daripada kumpulan
kawalan memperolehi markah 50% atau lebih.
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete