KUMPULAN SASARAN
Kajian ini melibatkan kumpulan
sasaran dan kumpulan kawalan yang terdiri daripada pelajar-pelajar aliran sains
bagi Program Satu Tahun di Kolej Matrikulasi Selangor bagi sesi
2018/2019. Kumpulan sasaran adalah seramai 20 orang iaitu dari kelas tutoran
SM2K3T5 manakala kumpulan kawalan juga adalah seramai 20 orang
iaitu daripada kelas tutoran SM1K1T3.
ABSTRAK
Kajian ini dijalankan bagi meningkatkan
tahap penguasaan pelajar dalam Geometri dan seterusnya mencetus minat pelajar
dan sikap inkuiri dalam diri mereka. Kajian ini juga bertujuan bagi mengatasi
masalah pelajar dalam melakar graf semasa menyelesaikan permasalahan matematik
menggunakan teknik yang dicadangkan. Kaedah yang digunakan dalam penyelidikan
ini adalah teknik ‘VSIx’ dan teknik ‘HaShY. Kaedah yang diperkenalkan ini
bertujuan membantu pelajar mengenalpasti dan membezakan bentuk graf yang perlu
dihasilkan bagi menyelesaikan soalan yang berkaitan dengan Topik Fungsi dan
Graf. Kedua-dua teknik yang diperkenalkan ini juga dapat membantu para pelajar
mengingat dengan mudah langkah-langkah yang diperlukan bagi melakar graf fungsi
eksponen dan fungsi logaritma. Kajian ini melibatkan kumpulan sasaran dan
kumpulan kawalan seramai 40 orang pelajar Program Satu Tahun di Kolej
Matrikulasi Selangor yang terdiri daripada pelajar dari aliran sains bagi sesi
2018/2019. Kumpulan sasaran adalah daripada kelas tutoran SM2K3T5 manakala
kumpulan kawalan adalah daripada kelas SM1K1T3. Bagi menilai keberkesanan
teknik ini, kumpulan sasaran dan kumpulan kawalan dikehendaki menyelesaikan empat
soalan dan markah yang diperolehi oleh kedua-dua kumpulan dianalisis. Sesi
temubual dengan pelajar juga turut dijalankan bagi mendapatkan pandangan
pelajar mengenai keberkesanan teknik ‘VSIx’ dan ‘HaShY’ ini dalam membantu
pelajar menyelesaikan soalan yang melibatkan lakaran graf. Hasil kajian yang
telah dijalankan mendapati prestasi kumpulan sasaran yang mengaplikasikan
teknik ini lebih cemerlang berbanding kumpulan kawalan. Berdasarkan analisis yang diperolehi, seramai 100%
pelajar kumpulan sasaran (20 orang) berjaya memperoleh markah 50% atau lebih manakala
hanya 10% pelajar (2 orang) daripada kumpulan kawalan memperolehi markah 50% atau
lebih.
Kategori: Amalan pdp di dalam kelas
Kategori: Amalan pdp di dalam kelas
OBJEKTIF
Kajian ini mempunyai objektif am dan objektif khusus iaitu:
Objektif Am
Objektif Am
Kajian ini dijalankan bagi meningkatkan
tahap penguasaan pelajar dalam Geometri dan seterusnya mencetus minat pelajar
dan sikap inkuiri dalam diri mereka. Kajian ini juga bertujuan bagi mengatasi
masalah pelajar dalam melakar graf fungsi semasa menyelesaikan permasalahan
matematik yang memerlukan pelajar menghasilkan lakaran graf.
Objektif Khusus
1. Pelajar dapat mengenal
pasti dan membezakan bentuk graf yang perlu
dihasilkan terutamanya
graf fungsi eksponen dan fungsi logaritma.
2. Pelajar dapat mengingat
dengan mudah langkah-langkah
yang diperlukan bagi melakar graf eksponen dan fungsi logaritma.
yang diperlukan bagi melakar graf eksponen dan fungsi logaritma.
No comments:
Post a Comment